عوامل موثر بر قیمت دوربین مداربسته
نوشته شده توسط : farhad

نوع دوربین، از نظر آنالوگ یا IP بودن، باعث افزایش یا کاهش قیمت دوربین مدار بسته می‌شود. قیمت دوربین IP به علت تکنولوژی در ساخت و کیفیت بهتر تصاویر، معمولا 1.5 تا 2 برابر قیمت دوربین آنالوگ است.

افزایش یا کاهش قیمت نهایی دوربین مدار بسته

اخیراً تکنولوژی‌های جدید مانند HD و AHD که تصاویر آنها همانند دوربین‌های IP با واحد سنجش مگاپیکسل مقایسه می‌شود و قیمت آنها تقریباً 1 تا 1.5 برابر دوربین‌های آنالوگ است، وارد بازار شده‌اند و خود گویای کیفیت تصویر و به روز بودن تکنولوژی در این محصولات است. تمام ویژگی‌هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، در دوربین های مدار بسته ی آنالوگ و IP شرایط یکسان دارند و باعث افزایش یا کاهش قیمت نهایی محصول می‌شوند.

بخش اول: دوربین‌های باکس BOX CAMERA

این نوع دوربین‌ها همان‌گونه که از نام‌شان پیداست، شکل مکعب‌مستطیل دارند و معمولاً برای محیط‌های صنعتی و داخل (هاوزینگ –housing) استفاده می‌شوند. این نوع دوربین‌های مداربسته که به نام «دوربین‌های صنعتی» نیز مشهور شده‌اند، فاقد لنز هستند و باید برای آنها لنز جداگانه تهیه کرد و به این ترتیب قیمت آنها افزایش می‌یابد.
از چند سال پیش، بین تولیدکنندگان دوربین مداربسته، به‌خصوص تولیدکنندگان چینی و تایوانی، ساخت دوربین‌های بولت رواج یافته است که لنز، پایه و کاور مخصوص برای فضای داخلی و خارجی دارند و قیمت دوربین مداربسته را حداقل تا 2.5 برابر کاهش داده‌اند. این نوع دوربین، در چند سال اخیر، بین افرادی که در پروژه‌های کوچک مثل ساختمان‌ها، پارکینگ‌ها و واحدهای اداری به دوربین با تعداد زیاد نیاز دارند، جایگاه خاصی یافته است.
در نتیجه، دوربین‌های باکس لنزدار یا بولت، در پروژه‌هایی که هزینه برای مخاطب اهمیت دارد، استفاده می‌شود، در حالی که از نظر استانداردهای قبلی دوربین مداربسته، مورد تأیید نیست!

A- دوربین‌های داخلی و خارجی باکس ( outdoorوindoor)

دوربین‌های مداربسته، از نظر جایگاه نصب نیز باعث کاهش یا افزایش قیمت می‌شوند. معمولاً دوربین‌های مورد استفاده در محیط‌های خارجی یا محیط‌های داخلی که در معرض مستقیم گرد و خاک، باران و رطوبت، سرما و گرما هستند، باید دارای محفظه‌ی پروتکشن مناسب باشند که برای این‌گونه دوربین (IP65,66,67) باکارایی‌های مختلف قابل استفاده است.
معمولاً قیمت دوربین‌های مداربسته‌ی باکس با پروتکشن‌های (IP65,66,67) بیشتر از دوربین‌هایی است که برای محیط‌های indoor ساخته می‌شوند.

B-دوربین‌های باکس دید در شب INFRARED BOX CAMERA

این دوربین‌ها مناسب برای محیط‌هایی است که نور کافی برای ضبط تصاویر ندارند. با استفاده ازLEDهایی که دور لنز یا پایین محفظه‌ی هاوزینگ نصب می‌شود، قیمت این نوع کالا بیشتر می‌شود و تعداد LED مصرف شده در این کالا، در افزایش قیمت دوربین مداربسته تأثیر دارد.

C- لنز ثابت و متغیر دوربین‌های باکس FIXED LENS or VARIFOCAL LENS

دوربین‌های باکس مجهز به دو نوع لنز است. مدل ارزان‌تر این لنزها ثابت است؛ یعنی هیچ تغییری در زوایای این نوع لنز صورت نمی‌گیرد و به شکل ثابت استفاده می‌شود.
لنزهای متغیر یا «وری فوکال» لنزهایی هستند که قابلیت تغییر در زوایا و تنظیم مجدد را به‌صورت مکانیکی در خود دارند و به دلیل همین عملکرد، از لنز ثابت گران‌تر هستند.

D- دوربین‌های باکس با لنزهای متغییر موتوردار MOTORIZED LENS BOX CAMERA

بعضی از دوربین‌های باکس، مجهز به لنزهای موتوردار هستند و از آنها در پادگان‌ها و مکان‌های نظامی استفاده می‌شود. قیمت این نوع دوربین‌ها، متناسب با دید و متراژ بزرگ‌‌نمایی (zoom) تغییر می‌کند. این دوربین‌ها، در محل‌هایی که اسکناس یا اشیای ریز و قیمتی جابه‌جا می‌شود نیز به کار می‌روند. دوربین مداربسته‌ی باکس موتوردار، در مصارف خانگی و اداری کاربرد زیادی ندارد.

E- نوع برند دوربین باکس BOX CAMERA BRAND

تقریباً قیمت هر نوع دوربین مداربسته، به برند و کشور سازنده‌ی آن برمی‌گردد؛ هرچه آن برند معروف‌تر و قدیمی‌تر باشد، قیمت دوربین مداربسته نیز افزایش می‌یابد. برای مثال، دوربین بوش یا پاناسونیک جزء گران‌ترین دوربین‌های مداربسته است، ولی هرچه برند یک دوربین کمتر شناخته شده باشد، قیمت آن کاهش پیدا می‌کند.

بخش دوم: دوربین‌های دام DOME CAMERA

این دوربین‌ها که شبیه نیم‌کره هستند، در صنعت حفاظت و امنیت در دنیا بیشترین استفاده را دارند و تقریباً دو سوم مصارف امنیتی که به این دوربین‌ها برمی‌گردد، شامل دسته‌بندی‌های زیراست:

A- دوربین‌های دام خارجی و داخلی ( indoorوoutdoor)

دوربین‌های دام، از نظر جایگاه نصب، به دو دسته‌ی indoor و outdoor تقسیم می‌شوند. دوربین‌هایی که نوع پروتکشن آنها (IP65,66,67) است، برای محیط‌های بیرونی (outdoor) و دوربین‌هایی که این پروتکشن را ندارند، برای محیط‌های اداری استفاده می‌شوند. این امر باعث کاهش و افزایش قیمت دوربین مداربسته‌ی دام می‌شود.

B- دوربین دام دید در شب DOME CAMEAR INFRARED

این نوع دوربین‌های دام، در محیط‌هایی که نور کافی برای دیدن اجسام نیست، استفاده می‌شود. در این نوع دوربین‌ها، از تعدادی LED برای افزایش دید در تاریکی استفاده می‌شود که داشتن این قطعه باعث افزایش قیمت دوربین مداربسته می‌شود و هر چه تعدادLED ها بیشتر شود، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

C- لنز ثابت و متغیر دوربین‌های دام DOME CAMERA FIXED LENS or DOME CAMERA VARIFOCAL LENS

دوربین‌های دام، دارای دو نوع لنز ثابت و متغیر هستند که نوع ثابت باعث کاهش قیمت دوربین مدار بسته و نوع متغیر باعث افزایش قیمت دوربین مدار بسته می‌شود.

D- بدنه یا کیس دوربین دام

کیس یا بدنه‌ی دوربین مداربسته‌ی دام، در قیمت آن تأثیر زیادی دارد. برای مثال، دوربین با بدنه‌ی فلزی (برای محیط‌های صنعتی و outdoor پیشنهاد می‌شود)، گران‌تر از دوربین با بدنه‌ی پلاستیکی است.

E- دوربین‌های گردان FAST DOME or SPEED DOME

این نوع دوربین در صنعت حفاظت پیرامونی و فیزیکی خارجی و داخلی استفاده‌ی بسیاری دارد و به شکل‌های گوناگون برای کاربردهای گوناگون تولید می‌شود.
از دوربین دام گردان، بیشتر در اتوبان‌ها، جاده‌ها، مراکز نظامی، ادارات و گاهی فروشگاه‌های بزرگ استفاده می‌شود.
دوربین «فست دام» یا «اسپیدام» با تغییر در زوایا و سرعت زوم از 10متر تا 120متر در ثانیه، امکان بیشتری به کاربران خود برای نظارت و مونیتورینگ می‌دهد.
این موضوع در کنار ویژگی‌های دیگر همچون: تناسب، داخلی یا خارجی بودن دوربین، بدنه‌ی فلزی یا پلاستیکی، دید در شب، نوع و سرعت زوم در قیمت دوربین مداربسته‌ی دام تأثیر دارد.

F- نوع برند دوربین دام DOME CAMERA BRAND

تقریباً قیمت دوربین مدار بسته، به برند و کشور سازنده‌ی آن برمی‌گردد؛ هرچه آن برند معروف‌تر و قدیمی‌تر باشد، قیمت دوربین مداربسته نیز افزایش می‌یابد. برای مثال، دوربین بوش یا پاناسونیک جزء گران‌ترین دوربین‌های مداربسته است، ولی هرچه برند یک دوربین کمتر شناخته شده باشد، قیمت آن کاهش پیدا می‌کند.

مقالات مرتبط با دوربین مداربسته:

https://hiktejarat.com/product/دوربین-اسپید-دام-2-مگاپیکسل-توربو-اچ-دی/

https://hiktejarat.com/package/

https://hiktejarat.com/city_surveillance/

https://hiktejarat.com/product-category/brand/tvt/

https://hiktejarat.com/دوربینهای-پوشیدنی/

https://hiktejarat.com/product/hr901-af-82gn/





:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: