نوشته شده توسط : farhad

 


EOC در دوربین مدار بسته

EOC در دوربین مدار بسته : دوربین های مداربسته به مانند دیگر تجهیزات الکترونیکی در سال های اخیر تغییرات بسیار بزرگی در فناوری های پیشرفته داشته اند. بالا رفتن کیفیت تصاویر و استفاده کردن از سخت افزارها و نرم افزارهای جدید به همراه توسعه هوش مصنوعی انقلابی در حوزه امنیت تصویری در سرتاسر جهان رقم زده است. برخی از این فناوری ها به شدت تخصصی است و برای اهل فن و نصب کننده های دوربین مدار بسته مهم خواهد بود که این فناوری های جدید را بشناسند. در ادامه این مطلب به معرفی تکنولوژی EOC در دوربین های مداربسته می پردازیم.

آشنایی با تکنولوژی EOC

این تکنولوژی به قابلیت های کابلهای کواکسیال مربوط می شود. در معنای لغوی نیز EOC مخفف  Ethernet Over Coaxial و به معنای اترنت ( شبکه کامپیوتری کابلی) بر بستر کابل کواکسیال است. اگر بخواهیم توضیح دقیق درباره این تکنولوژی ارائه دهیم باید قبل از هر چیز توضیح مختصری درباره کابل های کواکسیال به شما داده شود. کابل های کواکسیال نسل جدید کابلها برای انتقال تصویر در دوربین های مداربسته هستند، دوربین های مداربسته آنالوگ از این کابل ها برای انتقال تصاویر دریافتی استفاده می کنند و در مقابل دوربین های تحت شبکه از کابل های شبکه در جهت انتقال تصاویر و دیتا بهره می برند.

اما کابل های کواکسیال به مانند هر بستر دیگر در دنیای ما دارای محدودیت هایی است. در دوربین های مداربسته آنالوگ HD برای هر دوربین یک کابل کواکسیال مجزا نیاز است و این کابلها در نهایت به دستگاه DVR متصل می شوند. بنابراین واضح است که در پروژه های نصب دوربین مداربسته هرچه تعداد دوربین ها افزایش پیدا می کند نیاز به کابل کشی نیز بیشتر می شود. تکنولوژی EOC دقیقا برای برطرف کردن این مشکل توسعه یافته است.

استفاده از کابل کواکسیال بجای کابل شبکه

شاید به طور مختصر بتوان گفت که مهمترین قابلیت تکنولوژی EOC این است که می توانید از کابل کواکسیال بجای کابل شبکه در پروژه های نصب دوربین مدار بسته استفاده کنید. برای درک بهتر این فناوری باید اول توضیح دهیم که تفاوت های کابل کواکسیال و کابل شبکه در چیست. مهمترین تفاوت این دو کابل در این است که کابل های شبکه داده ها را به صورت دیجیتال ارسال می کنند اما کابل های کواکسیال اطلاعات دریافتی را به صورت امواج سینوسی و به وسیله تغییرات اعمال شده ولتاژ برق ارسال می کنند.

وقتی یک وسیله نصب شده بر روی یک شبکه اقدام به ارسال اطلاعات بر روی کابل کواکسیال می کند این اطلاعات با یک طول موج و فرکانس مشخص ارسال می شود و به این طریق برای هر دوربین مداربسته یک packet روی کابل ایجاد می شود. در نهایت در انتهای خط کابلهای کواکسیال این packet  ها از هم تفکیک می شوند و به شکل دقیق مشخص می شود که هر سیگنال برای کدام دوربین مداربسته است. با کمک تکنولوژی جدید EOC این فرآیند به شکلی ساده تر انجام می شود و شما می توانید دوربین مداربسته تحت شبکه را به وسیله کابل کواکسیال در بستر شبکه قرار دهید.

 

EOC در دوربین مدار بسته

بیشتر بخوانید: هایک ویژن  پک دوربین مداربسته

 

کیت های ترکیبی POC و EOC

نکته دیگر در خصوص این تکنولوژی این است که در تکنولوژی POC و EOC در واقع ما از برق متناوب استفاده می کنیم یعنی در سیم ها برق متناوب جریان دارد، حال دوربین باتبدیل جریان برق متناوب به مستقیم برق مورد نیاز خود را نیز تامین می کند.

همچنین کیت های ترکیبی POC و EOC وجود دارند که می توانند بطور همزمان داده های شبکه را انتقال دهند و برق دوربین را نیز با همان کابل کواکسیال تامین کنند. بنابراین دوربین مدار بسته EOC تنها دارای یک عدد سوکت BNC است که میتواند توان مصرفی دوربین و انتقال دیتا را همزمان انجام دهد.

 

مزایا و معایب تکنولوژی EOC

  • کاهش هزینه های کابل کشی دوربین مدار بسته تحت شبکه بواسطه استفاده از کابل کواکسیال و حذف کابل برق.
  • افزایش متراژ پیاده سازی بستر دوربین مدار بسته تحت شبکه از ۱۰۰ متر به ۲۰۰ متر.
  • سهولت در نصب و راه اندازی
  • دریافت تصاویر با کیفیت بواسطه استفاده از دوربین مدار بسته تحت شبکه

مانند هر تکنولوژی دیگری در دنیا برای تکنولوژی EOC  نیز معایبی وجود دارد که مهم ترین آنها اتصالات بیش از حد سه راهی های BNC  است که در هنگام قطعی تصاویر، عیب یابی را سخت خواهند کرد.

 

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

https://tiamcctv.com/product/td-3332h4-a1/

https://tiamcctv.com/product-tag/وری-فوکال/

https://tiamcctv.com/product/ds-7608ni-q1-8p/

https://tiamcctv.com/product/dvr-116g-f1/

https://tiamcctv.com/product/td-9483e3d-az-pe-ar5/

https://tiamcctv.com/increase-the-use-of-cloud-based-technology/

https://tiamcctv.com/price-list-tvt-ip/

https://tiamcctv.com/product-category/cctv/hd-camera/page/3/

https://tiamcctv.com/product/ds-2ce56d0t-ir/

https://tiamcctv.com/product-category/cctv/network-camera-ip/mini-dome-ip/

 



:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : farhad

 


فناوری Digital noise reduction) DNR) در دوربین مداربسته

در تاریخ توسعه فناوری های دوربین مداربسته شاید بتوان گفت که مهمترین مشکل سد راه کیفیت تصاویر ضبط شده توسط دوربین های مداربسته، مشکلات ناشی از نویزهای محیطی بوده است. با توجه به توسعه تجهیزات الکترونیک و همچنین شتاب روز افزون استفاده از این تجهیزات در مناطق مختلف کاملا بدیهیست که دوربین  های مداربسته در هر جایی که نصب شوند در معرض دریافت سیگنال های مختلفی خواهند بود که می تواند کیفیت تصاویر ضبط شده توسط این دوربین ها را کاهش دهد. برای مثال ایجاد تصاویر برفکی و تار و یا اختلال در رنگ های تصاویر دوربین مداربسته همگی ناشی از آلودگی های سیگانال های محیط است.

 

فناوری DNR یا Digital Noise Reduction یکی از آخرین خلاقیت های توسعه دهندگان و تولید کنندگان دوربین مداربسته است تا بتوانند تاثیر نویزهای محیطی بر روی تصاویر دوربین مداربسته را به شکل دیجیتال حذف کنند. این فناوری امروز با ورژن پیشرفته تر خود با نام ۳D-DNR نیز شناخته می شود. در مدل پیشرفته DNR نویزهای محیطی به شکل بسیار موثر تری حتی در شرایط محیط های کم نور نیز فیلتر می شوند.

 

انواع نویز در دوربین های مداربسته

 

اگر بخواهیم نویزهای مختلفی که بر روی کیفیت تصاویر دوربین مداربسته تاثیر مخربی می گذارند را دسته بندی کنیم می توان به دو دسته زیر اشاره کرد:

 

  • یکی از رایج ترین نوع نویز که به شکل نقاط سیاه و سفید در تصویر دیده می شود، به داغ شدن سنسورهای CCD یا نشستن گرد و غبار بر روی دوربین مداربسته مربوط می شود. عموما چنین اختلالی به صورت تصادفی ایجاد می شود.
  • در دومین دسته بندی نویزهای دوربین مداربسته باید به اختلال الکتریسیته در مدارهای دوربین های مداربسته اشاره کرد. در صورت ایجاد اختلال الکتریسیته رنگ پیکسل های تصاویر ضبط شده با رنگ واقعی محیط تفاوت خواهد داشت و در نهایت یک تصویر کدر و تار شده به دست شما می رسد.

 

فناوری DNR

بیشتر بخوانید :  پکیج دوربین مداربسته    نصب دوربین مداربسته  نمایندگی هایک ویژن

تکنولوژی DNR

 

تکنولوژی DNR دقیقا برای برطرف کردن نویزهای گفته شده در بالا طراحی شده است. این فناوری از تکنیک فریم به فریم تصاویر استفاده می کند و با استفاده از هوش مصنوعی فریم های ضبط شده توسط دوربین را آنالیز می کند. در صورتی که در مقایسه فریم های تصاویر ضبط شده با فریم قبلی، نقطه نامتعارفی توسط دوربین تشخیص داده شود آن نقطه حذف می شود. به عبارتی هوش مصنوعی به کار رفته در دوربین مداربسته با استفاده از فناوری DNR فریم های پی در پی را با هم مقایسه می کند و در صورتی که نقاطی به یکباره در تصویر ظاهر شوند که همخوانی با فریم قبل نداشته باشند را حذف می کند.

 

مشکل اصلی که برای تکنولوژی DNR  ذکر می شود این است که این فناوری در یک دستور العمل کلی توانایی برطرف کردن نویز تصاویر جلوی و نزدیک به دوربین را دارد اما اشیا با فاصله دورتر و در پس زمینه تصویر توسط این تکنیک پردازش نمی شود و در نتیجه نویز تصاویر پس زمینه باقی می ماند. برای مثال در یک پارکینگ تصاویر افرادی که در جلوی اتوموبیل قرار گرفته اند به عنوان تصاویر جلویی توسط دوربین پردازش می شود و نویز آنها نیز برطرف می شود اما اتوموبیل ها که در پشت سر افراد قرار دارند و به عنوان تصاویر پس زمینه نویزشان باقی خواهد ماند.

 

فناوری DNR

 

 

تکنولوژی ۳D DNR

 

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم ورژن توسعه یافته فناوری DNR از دقت بیشتری برخوردار است و با نام تکنولوژی ۳D DNR مدتی است که به بازار عرضه شده است. در این تکنولوژی بجای مقایسه فریم های تصاویر از مقایسه پیکسل های تصویر با دقت بسیار بالا استفاده می شود. به عبارتی در این فناوری هر پیکسل تصویر با پیکسل های مجاور آن مقایسه می شود و در صورت مقایرت های ناهمگون ، هوش مصنوعی بکار رفته در تکنولوژی ۳D DNR این مغایرت ها را نویز محیطی تشخیص داده و آنها را حذف می کند. کاملا مشخص است که در تکنولوژی ۳D DNR وضوع تصویر به شدت بهتر از فناوری های دیگر خواهد بود.

 

مزایای تکنولوژی ۳D DNR

 

  1. ۳D DNR سیگنال‌های واضح‌تری نسبت به DNR تولید می‌کند. این موضوع باعث می‌شود با صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی، مدت زمان بیشتری روی هارددیسک ذخیره شود.
  2. دوربین‌هایی که از تکنولوژی ۳D DNR استفاده می‌کنند، عکس‌های شفاف و واضح‌تری ارائه می‌کنند. که این باعث می‌شود تشخیص چهره دقیق‌تر شود.
  3. تکنولوژی ۳D DNR با کاهش نویزها، حرکات اضافی ناشی از نویزها در تصویر را نیز کاهش داده که این موضوع باعث می‌شود دستگاه DVR بطور بسیار کارآمدتر عمل موشن دیتکت (تشخیص حرکت) را بخصوص در محیطی که نور کم است، انجام دهد.

نکته نهایی در خصوص تکنولوژی ۳D DNR این است که این فناوری جدید کمک شایانی به عملکرد دوربین های تشخیص چهره و تشیخص حرکت کرده و باعث می‌شود دقت این دوربین ها به حد اعجاب آوری افزایش پیدا کند.

 

  1. سیستم امنیتی و حفاظتی    سیستم های ایمنی منزل     امنیت هوشمند    شاخص های شهر هوشمند


:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : farhad

 


فناوری SenseUp در دوربین مداربسته

فناوری SenseUp در دوربین مداربسته : بسیاری از سیستم ها و تکنولوژی های تمدن انسان برگرفته از سازوکارهای بدن انسان و دیگر حیوانات کره زمین است. برای مثال بسیاری از فناوری های بکار رفته در دوربین های عکاسی و دوربین های مداربسته با تقلید از سازوکارهای چشم انسان توسعه یافته است و فناوری SenseUp در دوربین مداربسته نیز یکی از فناوری های توسعه یافته بر اساس ساختار چشم انسان است. بگذارید با یک مثال این فناوری را بهتر برای شما توضیح دهیم. حتما برای شماهم پیش آمده است که از یک فضای پر نور واد یک محیط تاریک شوید و برای چند لحظه چشم شما قادر به دیدن هیچ چیز نباشد. در این شرایط عنبیه چشم شما به سرعت باز می شود تا بتواند نور بیشتری از محیط اطراف خود را دریافت کند و در نتیجه این مکانیزم بعد از چند لحظه شما قادر به دیدن محیط تاریک اطراف خود می شود.

در دوربین های مداربسته این مکانیزم باز شدن عنبیه چشم انسان در محیط های تاریک کپی برداری شده است و با کاهش بسته شدن شاتر دوربین مداربسته سعی می شود که نور بیشتری از محیط به صفحه حساس دوربین برخورد کند. این تکنولوژی در دوربین های مداربسته با نام فناوری SenseUp  شناخته می شود.

 

در مدل های قدیمی تر دوربین مداربسته برای ایجاد تصویر شفاف در محیط تاریک نیاز به روشنایی مصنوعی بود اما با فناوری SenseUp نیاز به نور مصنوعی در محیط به کمترین میزان خواهد رسید.

برای آنکه درک کنید این فناوری به چه میزان به کارایی بیشتر دوربین های مداربسته کمک کرده است باید دوربین های دارای این فناوری را با مدل های قدیمی تر دوربین مداربسته مقایسه کنید. در مدل های قدیمی دوربین مداربسته که فاقد فناوری SenseUp  هستند شما برای ایجاد یک تصویر شفاف در محیط تاریک نیاز به استفاده از منبع نور مصنوعی خواهید بود و در نتیجه هم هزینه های نصب دوربین مداربسته  و هم مشکلات هنگام نصب افزایش پیدا می کند.

به عنوان یک نکته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که در مناطقی که امکان استفاده از منابع نوری مصنوعی برای افزایش میزان روشنایی محیط وجود ندارد، دوربین های مداربسته با فناوری Sense Up بهترین گزینه خواهد بود.

در تصویر زیر تفاوت تصاویر با فناوری SenseUp در دوربین مداربسته را مشاهده می کنید.

 

فناوری SenseUp

بیشتر بخوانید : پکیج دوربین مداربسته       نمایندگی هایک ویژن

Sense Up

فناوری SenseUp را با عنوان DSS یا Digital Slow Shutter  نیز در بازار معرفی می کنند. در یک توضیح کوتاه می توان چنین گفت که فناوری SenseUp یک فناوری پردازش میزان نور محیط است و این امکان را به دوربین مداربسته می دهد که در محیط های نوری مختلف سرعت باز و بسته شدن شاتر را برای ایجاد بهترین کیفیت تصاویر تنظیم کند.

 

در دوربین های دارای  فناوری SenseUp هدف اصلی افزایش مدت زمان ورود نور و برخورد فوتون های نور به پیکسل های سنسور دوربین مداربسته است. این کار در نهایت این امکان را به دوربین مداربسته می دهد که حتی در محیط های نزدیک به تاریکی مطلق نیز تصاویر رنگی با کیفیتی ثبت کنند.

با بررسی دقیق تر نحوه عملکرد فناوری SenseUp  در دوربین مداربسته متوجه خواهید شد که دوربین های مداربسته دارای این فناوری ابتدا با استفاده از یک شاتر الکترونیک مدت زمان نور ورودی به دوربین مداربسته را افزایش می دهند. بعد از فعال شدن فناوری SenseUp  در دوربین مداربسته ابتدا دوربین اقدام به گرفتن تعداد مشخصی تصویر از محیط اطراف می کند و سپس با مقایسه این تصاویر با یکدیگر تشخیص می دهد که چه میزان نور برای تشکیل بهترین و با کیفیت ترین تصویر مناسب است.

حد Sense-up

یکی از مهمترین پارامترها در مورد فناوری SenseUp مفهومی با نام حد Sense-up است. تنظیمات محدودیت را می توان در اکثر دوربین ها از تقویت ۲X تا ۱۲۸X amplification تعیین کرد. این تنظیمات مستقیماً به میزان نوری که به دوربین وارد می شود و نه سرعت واقعی شاتر ترجمه می شود. به عنوان مثال ، یک تنظیم ۲X باعث می شود ۲ برابر بیشتر از یک دوربین شاتر دیجیتال استاندارد و یک تنظیم ۱۶X نور تا ۱۶ برابر بیشتر از حد نرمال باشد.  توصیه می شود از یک تنظیم تقویت ۸X فراتر نروید.

 

فناوری Sense-up plus

یکی از مشکلات مهم در استفاده از دوربین های با قابلیت فناوری های  Sense-up  وجود دارد بهم ریختگی تصاویر ویدئویی در هنگام حرکت سریع اشیا است. فناوری های  Sense-up plus این مشکل را برطرف کرده است. بگذارید با یک مثال این موضوع را توضیح دهیم. یک دوربین فیلم برداری در حالت طبیعی 25 فریم در ثانیه تصویر ایجاد می کند و دستگاه ضبط هم همین 25 فریم را در اختیار شما قرار داده تا همگام سازی شود. اما وقتی شما از فناوری Sense-up استفاده می کنید اساسا به زمان بیشتری برای ورود نور به دوربین و تشکیل 25 فریم نیاز دارید و ایجاد 25 فریم در ثانیه عملا غیر ممکن می شود. این موضوع در یک قاب تصویر که اشیا در آن بی حرکت هستند یا جابجایی زیادی میان اشیا رخ نمی دهد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما در شرایطی که اشیا با سرعت زیادی تغییر می کنند ( برای مثال حرکت اتوموبیل ها در خیابان) کمی اعوجاج در تصاویر ایجاد می شود.

فناوری های  Sense-up plus  دقیقا این مشکل را برطرف کرده اند و حتی با تغییر سریع اشیا نیز مشکلی در تصویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته ایجاد نمی شود.

مزایای استفاده از دوربین های مدار بسته Sense-Up

هدف اصلی از  فناوری Sense-up ، ارائه یک فناوری قابل استفاده در دوربین های مداربسته است که با استفاده از آن حتی در شرایط نور ضعیف نیز بتوان تصاویر با کیفیت از محیط داشته باشیم.  این بدان معناست که دوربین های دارای حالت تصویری با حفظ تصاویر کاملاً رنگی قادر به دیدن تقریباً تاریکی کامل هستند.

فناوری Sense-up این امکان را ایجاد می کند که در هر شرایط نوری یک تصویر واضح و قابل اعتنا برای استناد به قانون ایجاد شود. همچنین بدون هیچ منبع نوری می توانید به مکانی خاص نظارت تصویری دقیق داشته باشید.

 

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

  1. دوربین مدار بسته داهوا     آداپتور صنعتی      نمایندگی هایک ویژن       نصب دوربین مدار بسته تهران
  2. ردیاب خودرو    قیمت دوربین مداربسته ارزان   نصب دوربین مدار بسته  نمایندگی برند هایک ویژن


:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1400 | نظرات ()