علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته
نوشته شده توسط : farhad
 
 

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای دوربین مداربسته رخ دهد سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته است. به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم اصلی ترین دلایل سیاه و سفید شدن دوربین و رفع آن را توضیح دهیم.

 

اهمیت رنگی بودن تصویر دوربین مداربسته

رنگی بودن تصاویر دوربین مداربسته اطلاعات زیادی راجع به جزئیات همچون رنگ اشیا و لباس، رنگ وسیله نقلیه سارق و مواردی که بیشتر به پلیس کمک می کند را به ما می دهد.

اهمیت تصویر رنگی به قدری بالا رفته است که بسیاری از شرکت های تولید کننده دوربین مداربسته از جمله هایک ویژن به دلیل آزاردهنده بودن تصاویر سیاه و سفید در شب،  به دنبال پیشرفت تکنولوژی در زمینه دید در شب رنگی در دوربین های مداربسته هستند. از جمله این تکنولوژی ها می توان به دوربین مداربسته استارلایت و color vu اشاره کرد.

 
 
 

دلیل سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته

1-فعال بودن سنسور مادون قرمز

هنگامی نور اطراف دوربین مداربسته کم می باشد، سنسورهای موجود در دوربین نمی توانند نور طبیعی را تشخیص دهند. در این صورت دوربین هایی که مجهز به مادون قرمز هستند، چراغ های ir خود را روشن می کنند تا میدان دید روشن شود. در واقع چشم انسان قادر به تشخیص نور مادون قرمز نیست اما سنسورهای دوربین می توانند دامنه ir را به راحتی تشخیص دهند. در این صورت شما قادر خواهید بود در شب تصاویر را به صورت سیاه و سفید ببینید.

با این حال ممکن است وقتی محیط تاریک نیست و نور کافی وجود دارد، شما شاهد تصویر سیاه و سفید باشید. بنابراین در این مواقع عاملی باعث شده که چراغ های مادون قرمز فعال شود. در ادامه به چند بررسی چند عامل مختلف می پردازیم که با رفع آن ممکن است مشکل برطرف شود:

 
 
 

الف- دوربین مداربسته و دستگاه dvr یا nvr را خاموش و روشن کنید

ممکن است به دنبال یک مشکلی سنسورهای مادون قرمز فعال شده و در حالت روشن باقی بمانند. در این صورت کافی است دوربین مداربسته خود را خاموش کنید و پس از چند ثانیه مجددا دوربین را روشن نمایید. احتمال دارد با انجام این کار تنظیمات اشتباهی که مانع از خاموش شدن سنسور ir می شود به حالت اولیه برگردد. اگر این کار جواب نداد این بار dvr را خاموش و روشن کنید.

 
 
 

ب-  لنز دوربین را پاک کنید

چنان چه مانعی بر سر راه سنسور دوربین قرار داشته باشد و مانع رسیدن نور طبیعی به آن شود؛ باعث می شود که سنسور مادون قرمز در حالت فعال باقی بماند و دوربین نتوانند به حالت رنگی کامل برگردد. بنابراین در صورت مشاهده چنین وضعیتی بهتر است لنز دوربین مداربسته را چک کنید و مطمئن باشید آلودگی خارجی جلوی دوربین قرار نگرفته است. در صورت مشاهده حتما لنز را پاک کنید.

 
 
 

2- مشکل منبع تغذیه

گاه ممکن است علت سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته به دلیل عدم اتصال درست برق و یا برقراری ارتباط دوربین توسط یک کابل یا منبع تغذیه معیوب و خراب باشد. در این صورت باید به بررسی عوامل زیر بپردازید:

 
 
 

الف- تست کردن کابل های دوربین مداربسته

جهت تست کابل دوربین کافی است دوربینی که تصویر سیاه و سفید ضبط می کند را از برق بکشید. آنگاه یک دوربین دیگری را وصل کنید که مطمئن هستید به درستی کار می کند. اگر همچنان تصویر دچار مشکل باشد می توان مطمئن شد مشکل مربوط به کابل یا منبع تغذیه  است. در این صورت بهتر است حتما با کارشناس مشورت کنید.

 
 
 

ب- تست کردن دوربین مداربسته

یا اینکه می توانید دوربینی که مشکل دارد را به کابلی که سالم است وصل کنید. اگر تصویر دچار مشکل بود پس مطمئنا مشکل از دوربین است که باید تعمیر شود.

 
 
 

3- بازتاب نور مادون قرمز به لنز دوربین مداربسته

گاهی اوقات بازتاب نور مادون قرمز به لنز دوربین مداربسته باعث ایجاد نقاط سفید رنگ و مبهم در تصویر ضبط شده می شود. این اتفاق به خصوص می کند در مواقعی پیش بیاید که زاویه دید دوربین گسترده است و سطوحی نزدیک قسمت جلویی دوربین قرار دارد. در این حالت ممکن این سطوح نور ir را به داخل لنز منعکس کند. در این حالت می توانید زاویه دید دوربین و بزرگنمایی آن را تا حدی تغییر دهید تا جایی که مجددا شاهد بازتاب نور نشوید.

 
 
 

4- آفتابگیر دوربین خیلی جلوتر است

آفتابگیر دوربین مداربسته یک محفظه محافظتی است که دوربین را در برابر نور آفتاب محافظت می کند. لذا در صورتی که این آفتابگیر خیلی جلو باشد، ممکن است باعث ایجاد لکه های روشن و سفید در تصویر دوربین مداربسته شود. در این حالت باید آفتابگیر دوربین را به سمت عقب هدایت کرد.

 
 
 

5- عدم قرارگیری صحیح حلقه واشر فوم در دوربین دام

در دوربین دام اگر حلقه های آب بندی (واشرفوم) که بین لنز است و داخل پوشش پلاستیکی شفاف قرار دارد به درستی در موقعیت خود قرار نگیرد می تواند با عث ایجاد نقاط سفید رنگی در تصویر شود. برای رفع این مشکل می توانید به صورت دستی حباب گنبدی را به درستی بر روی حلقه های کف قرار بگیرد و با کمک نوار برق محل آن را ثابت کنید.

 
 
 

6-ذرات گرد و غبار موجود در هوا

یکی از عمده دلایل لکه های سفید در دوربین مداربسته وجود ذرات گرد و غبار شناور موجود در هوا می باشد. ذرات گرد وغبار ریز و روشنی که نزدیک لنز دوربین قرار دارند به صورت دایره های بزرگ و سفید در صفحه تصویر نمایش داده می شوند. تنها راه حل این مساله این است که درب و پنجره ها را محکم ببندید و از نفوذ این ذرات به داخل محوطه جلوگیری نمایید.

علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته

مشکل تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته می تواند به دلایل متنوعی باشد. گاهی ممکن است شاهد باشید که تصویر دوربین مداربسته قرمز شده یا رنگ اجسام بنفش دیده می شود. لذا در این مقاله سعی می کنیم به رایج ترین مشکلات تغیر رنگ تصویر دوربین مداربسته و رفع آن بپردازیم. بدین ترتیب در صورت وجود مشکل اول خود بررسی کنید سپس به سراغ کارشناس بروید.

 

علت قرمز شدن تصویر دوربین مدار بسته

  1. گاهی کابل تصویر دوربین مداربسته ممکن است دچار اتصالی شود. به این ترتیب نمایش تصویر نیز  دچار اختلال شده و همه چی به رنگ قرمز در می آید. بنابراین هنگام قرمز شدن تصویر ابتدا کابل تصویر را چک کنید و در صورت اتصالی باید آن را تعویض کنید.
  2. گاه به هم ریختن تنظیمات رنگ نمایشگر مانیتور دلیل قرمز شدن تصویر دوربین مداربسته است. لذا برای حل این مشکل بهتر است تنظیمات را به حالت کارخانه (ریست فکتوری) برگردانید.
  3. گاهی نیز ممکن است قرمز شدن تصاویر به دلیل به هم ریختن تنظیمات رنگ دستگاه NVR  یا DVR باشد. برای حل این مساله نیز باید تنظیمات دستگاه ضبط تصاویر را به حالت کارخانه برگردانید.
  4. خراب بودن ICR دوربین مداربسته نیز باعث ایجاد هاله‌ های قرمز یا بنفش در تصویر می شوند. برای برطرف شدن این مشکل باید ICR  را تعویض کنید.
  5. خراب شدن CCD دوربین مدار بسته باعث ایجاد هاله‌های از نور قرمز و صورتی در تصاویر می شود که باید آن را تعویض کرد.
  6. خرابی کابل VGA نیز یکی دیگر از دلایل اختلال رنگ قرمز در تصویر است. برای تست کابل را عوض کنید و چک کنید که آیا تصویر درست شده است یا خیر.
  7. ممکن است علت قرمزی تصویر دوربین مداربسته  خراب شدن برد دستگاه DVR یا NVR  باشد. در صورت چنین مشکلی حتما از بخش گارانتی یا تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.
  8. چنانچه در اطراف مانیتور یک میدان مغناطیسی مثل آهن ربا وجود داشته باشد ممکن است باعث قرمز شدن تصویر گردد. بنابراین به خوبی اطراف مانیتور را چک کنید و در صورت وجود آهن ربا و یا اجسامی که باعث ایجاد میدان مغناطیس می شود. آن را از مانیتور دور کنید.
تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته
 

علت بنفش شدن تصویر دوربین مداربسته

علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته به بنفش یا صورتی، می تواند به دلیل یک نرم افزار بد ، سیستم عامل بد ، تنظیمات اشتباه و یا حتی یک محیط بسیار سرد و … باشد. با این وجود، در اکثر مواقع علت نمایش تصویر صورتی در دوربین مداربسته عملکرد نادرست فیلتر IR cut است.

فیلتر IR Cut مخفف عبارت  Infrared Cut Removal است. فیلتر ای ار کات یک فیلتر رنگی است که نور مادون قرمز را مسدود می کند. ممکن است در طول شبانه روز نور مادون قرمز طبیعی که در محیط اطراف وجود دارد اختلال در تصاویر ایجاد شود. لذا به منظور جلوگیری از این مشکلات از فیلتر برش IR در که جلوی سنسور دوربین نصب است، استفاده می شود. وظیفه این فیلتر جلوگیری از بروز نور مادون قرمز به سنسور تصویر است.

به این ترتیب، فیلتر IR Cut یک قطعه فیزیکی است که به صورت اتوماتیک خاموش و روشن می شود تا نور نامرئی را فیلتر کند. اما گاهی اوقات ممکن است این قطعه فیزیکی (IR Cut) تا حدی در حالت شب گیر کند و به درستی بسته نشود یا اینکه به به هر نحوی آسیب ببیند. به عنوان مثال گاه در دمای بسیار پایین (-20 c) ممکن است فیلتر ir مسدود شود. در این حالت شما تصاویر را به رنگ بنفش یا سبز خواهید دید.

تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته
 

چگونه مشکل صورتی یا بنفش شدن تصویر دوربین را برطرف کنیم

  • بررسی کردن تنظیمات تصویر دوربین

گاهی ممکن است تنظیمات دوربین توسط شخصی بهم ریخته باشد و باعث شده یک روکش صورتی روی تصویر ایجاد شده باشد. برای همین توصیه می شود در ابتدا قبل از انجام هر کاری تنظیمات دوربین مداربسته را چک کنید. معمولا در بخش تنظیمات تصویر دوربین مداربسته یک دکمه پیش فرض وجود دارد که با فعال کردن آن تنظیمات تصویر به حالت پیش فرض برمی گردد. سپس مجدد تصویر را بررسی کنید. در صورت برطرف نشدن مشکل راه های بعدی را بررسی کنید.

  • برد IR LED را خاموش و روشن کنید

برای رفع مشکل بنفش شدن تصویر دوربین می توانید چند بار چراغ ir led را خاموش و روشن کنید تا فیلتر ir به حالت اولیه برگردد. به این ترتیب ممکن است دیگر شاهد تصویر بنفش در مانیتور نخواهید شد.

برای خاموش کردن چراغ های IR LED می توانید در بخش تنظیمات دوربین این کار را انجام دهید. در غیر این صورت می توانید با باز کردن دوربین و جدا کردن فیزیکی کابل مربوطه این کار را انجام دهید. ( جهت انجام این کار می توانید از دفترچه راهنما دوربین مداربسته استفاده کنید).

  • خاموش کردن دوربین مداربسته

منبع تغذیه دوربین را خاموش کنید و حدود 20 ثانیه صبر کنید و مجددا دوربین را روشن کنید. اگر دوربین بی سیم دارید باید باتری را از داخل دوربین خارج کنید. پس از آن مجددا برنامه دوربین را تنظیم نمایید.

  • ریست فکتوری کردن دوربین مداربسته

در بسیاری موارد با برگرداندن تنظیمات دوربین به حالت کارخانه (به خصوص در دوربین های تحت شبکه) فلیتر ir نیز به تنظیمات اولیه بر می گردد. در این حالت ممکن است تا حد زیادی مشکل صورتی شدن تصویر دوربین درست شود.

  • به روز کردن نرم افزار دوربین مداربسته

در موارد بسیار کم ممکن است مشکل از به روز نبودن سیستم عامل باشد. در این صورت بهتر است جهت عیب یابی این بخش را نیز به روز کنید.

  • استفاده از آهن ربا

گاهی ممکن است در دوربین به طور موقت گیر کرده باشد. در این صورت می توانید قبل از باز کردن دوربین از یک آهن ربای قوی استفاده کنید. آهن ربا  را از روبروی لنز بچرخانید، ممکن است در اثر جابجایی آهنربا در مقابل دوربین فیلتر نیز جابجا شده و آزاد شود.

  • قسمت داخلی دوربین را تمیز کنید

در برخی موارد موتور مربوط به روشن شدن چراغ های led در شب به درستی کار می کند اما ممکن است به دلیل جرم فیلتر در جای خود گیر کند و به درستی عمل نکند.

 برای تست عملکرد موتور، دست خود را جلوی لنز دوربین قرار دهید تا با تاریک شدن چراغ های LED IR روشن شود. به صورت معمول شما باید صدای مربوط به موتور فیلتر IR را بشنوید. پس در نتیجه موتور شما درست است اما قادر نیست شیشه فیلتر را حرکت دهد. بنابراین بهترین راه حل باز کردن دوربین و تمیز کردن آن است. البته توصیه می کنیم این مساله را در آخرین مرحله بررسی کنید.

  • فیلتر برش IR را تعویض کنید

چنانچه فیلتر IR Cut آسیب دیده و همیشه گیر می کند، بهتر است کل صفحه ir را عوض کنید. برای سفارش صفحه ir جدید حتما به مدل دوربین مداربسته خود دقت کنید.

  • دوربین جدید بخرید

اگر تمام موارد گفته شده را انجام دادید اما همچنان مشکل تغییر رنگ دوربین درست نشد، تنها راه حل باقی مانده خرید دوربین مداربسته جدید است.

 
بیشتر بخوانید:   هایک ویژن    نصب دوربین مداربسته     تی وی تی  

علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته

  • نرسیدن نور کافی به سنسور دوربین مدار بسته

دوربین‌های مداربسته مجهز به سنسوری است که قادر است میزان نور را اندازهگیری کند و دوربین را در حالت رنگی قرار دهد. همچنین با کمک این سنسور باعث تنظیم دید در شب نیز می‌شود. حال اگر نور کافی از محیط به سنسور نرسد، ضبط تصاویر به صورت سیاه و سفید خواهد شد. برای رفع این معزل باید نور محیطی که دوربین در آن قرار گرفته به اندازه کافی باشد.

  • به هم ریختن تنظیمات رنگ  DVR

چنانچه حالت دوربین از AHD به TVI  تغییر کرده باشد، تصاویر دوربین مدار بسته به صورت سیاه و سفید ضبط  خواهد شد. برای رفع این مشکل لازم است به قسمت تنظیمات DVR بروید و مجددا تنظیمات را درست کنید.

 
 
 

علت تار شدن تصویر در دوربین مداربسته

  • افت سنسور تصویر دوربین مدار بسته
  • کثیف شدن سنسور تصویر دوربین مدار بسته
  • تنظیم نبودن فوکوس لنز دوربین
  • افت ولتاژ دوربین مدار بسته

کلام آخر

طبق مباحث مطرح شده تامین نور استاندارد و کافی هنگام نصب دوربین مداربسته برای داشتن تصاویر با کیفیت و خوب بسیار مهم و ضروری است. از این رو چنانچه به این مساله توجه نشود و نورپردازی مناسب و کافی نباشد ممکن است بسیاری از تصاویر را از دست بدهید.

البته باید توجه داشته باشید که میزان و نوع نورپردازی دوربین مداربسته بر اساس نوع محیط و سوژه مورد نظر تعیین می شود. نور پردازی دوربین مداربسته با کمک نور سفید باعث خواهد شد یک منطقه مشخص که محدوده تردد و دید دوربین است، روشن شود. علاوه براین روشنایی به عنوان یک عامل بازدارنده، مانع از اهداف خرابکاران و سارقان می شود.





:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: