فناوری EIS و OIS یا به عبارتی سیستم تثبیت کننده تصاویر دوربین مدار بسته، یک فناوری منحصر به فرد است که برای برطرف کردن تار شدن تصاویر دوربین مداربسته به کار می رود. به طور کلی تصاویر انواع مختلف دوربین مداربسته به این دلیل تار می شود که ارتعاشاتی در هنگام حرکت دوربین خود به خود ایجاد می شود. همچنین اگر دوربین مداربسته شما در فضاهای باز نصب شده باشد عواملی مانند باد، باران و … منجر به ایجاد تکانه ها وارتعاشاتی در دوربین مداربسته می شود. بنابراین ارتعاشات مختلفی در دوربین های مداربسته بسته به اینکه در چه مکانی نصب شده باشند اجتناب ناپذیر است و به همین دلیل تولید کنندگان برندهای معتبر دوربین مداربسته مانند هایک ویژن ، تی وی تی و .. نرم افزارها و سخت افزارهایی در جهت برطرف کردن این مشکل توسعه داده اند و فناوری EIS یکی از این محصولات است.

وجود نویز و تاری در تصاویر یک امر اجتناب ناپذیر است. تکنیک تثبیت کننده تصویر به شما کمک می کند تا جزئیات دقیقتر و با وضوح بالا از تصاویر داشته باشید. تکنیک های تثبیت کننده تصویر به طور کلی و بر اساس عملکرد آنها به دو نوع زیر طبقه بندی شوند:

همانطور که در سطور قبل نیز اشاره کردیم، بوجود آمدن نویز و یا تاری در تصاویر یک موضوع عمومی در دوربین های مداربسته است. تکنیک تثبیت کننده تصاویر به شما این کمک را می کند که جزییاتی دقیق تر و وضوح بهتری از محیط داشته باشید. بر این اساس تکنیک های متفاوتی برای رفع مشکل تاری تصاویر توسط شرکت های مختلف بوجود آمده است و به طور کلی می توان این تکنیک ها را به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی کرد.

  • اصلاح بر اساس حرکت لنز
  • اصلاح بر اساس برنامه نرم افزاری

در ادامه به شرح هر کدام از موارد بالا و در نهایت به ارائه مقایسه ای میان این دو می پردازیم.

تثبیت کننده تصویر (EIS)

فناوری EIS مخفف عبارت (Electronic image stabilization) است. در این فناوری مشکل تار شدن تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته ابتدا در سطح نرم افزاری  و در زمانی که سیگنال های نوری به سیگنال دیجیتال تبدیل می شوند، برطرف می شود. اگر به مکانیزم دوربین های مداربسته بیشتر دقت کنید کاملا مشخص است که هر دوربین مداربسته ای یک چیپ یا حسگر تصویری دارد که وظیفه آن تبدیل سیگنال های نوری دریافتی از محیط به سیگنال های دیجیتال است. سیستم تثبیت کننده تصاویر EIS نقص های ایجاد شده در تصویر به دلیل ارتعاش دوربین را پس از تشکیل تصویر و بعد از عبور نور از سنسورهای خود برطرف می کند.

نحوه عملکرد EIS

الگوریتم عملکرد EIS بدین نحو است که پردازنده ابتدا تصویر را به تکه های کوچک تقسیم می کند و سپس آن را با فریم های قبلی مقایسه می کند. سپس تشخیص می دهد که حرکت موجود در تصویر ناشی از یک شی متحرک در تصویر بوده و یا یک لرزش ناخواسته بوده و اصلاحات مورد نیاز را انجام می دهد. در این حالت هنگامی که تصویر اصلاح شده با تصویر قبلی جایگزین می گردد قاعدتا بخش هایی از آن حذف می شود و نسبت به تصویر اصلی (که دارای نویز است) کوچکتر خواهد بود. این ممکن است منجر کاهش کیفیت کلی این فناوری شود اما این کاهش زیاد چشمگیر نیست و قابل اغماض است.

فناوری EIS و OISبیشتر بخوانید: پک دوربین مداربسته   نصب دوربین مدار بسته

تثبیت کننده تصویر OIS

فناوری OIS نیز یکی دیگر فناوری های برطرف کننده نویز و ارتعاش ناشی از تکانه های دوربین مداربسته است. این فناوری اصلاح و تثبیت تصاویر دریافتی از دوربین مداربسته را با یک تغییر مسیر نوری در سنسور انجام می دهد. بگذارید فرایند انجام شده در این فناوری را مرحله به مرحله با هم بررسی کنیم. در این روش سنسور های تشخیص لرزش یا همان ژیروسکوپ ها، یک لرزش احتمالی را تشخیص می دهند و سپس اطلاعات خود را به میکرورایانه های تعبیه شده در دوربین ارسال می کنند. این میکرو رایانه ها نیز در مرحله بعد سیگنال های کیفیت تصویر را آنالیز کرده و در نهایت لنز دوربین را برای اصلاح نویز به حرکت در می آورند. به عبارتی دقیق تر در این روش بر خلاف EIS اصلاح نویز تصاویر از طریق لنز دوربین مداربسته انجام می شود و لنزها با حرکت مکانیکی خود باعث می شوند که نور همواره به سنسور دوربین ارسال شود.

تفاوت فناوری EIS و OIS

نحوه عملکرد تثبیت کننده تصویر نوری یا OIS به این ترتیب است که از طریق فعالیت اجزای سازنده داخلی دوربین عمل نموده و از این طریق با حرکات و تکان های وارده بر کل بدنه دوربین مقابله می کند. دوربین لرزش ها را از طریق سنسورهای حرکتی خود تشخیص می دهد. سپس به طور خودکار موقعیت لنز یا در برخی موارد حسگر نور را تغییر داده و بدین ترتیب تضمین می کند که نور همواره به سنسور دوربین برخورد کند.

اما در مقایسه فناوری EIS و OIS ، تثبیت کننده تصویر الکترونیکی یا دیجیتالی EIS راه حلی است که بر اساس تجزیه و تحلیل تصاویر گرفته شده در هنگام لرزش دوربین عمل می کند. بنابراین می تواند به عنوان یک راه حل واکنش پذیر و نه به عنوان پیشگیرانه در نظر گرفته شود.

مقالات مرتبط: